Základní škola Čestlice
ZŠ a MŠ Čestlice

Vážení rodiče, v případě nemoci dítěte je nutné ODHLÁSIT OBĚDY. Z hygienických důvodů není možné vydávat obědy s sebou domů. Děkujeme za pochopení. 

Dopravní výchova

Tú tú tú, auto už je tu!

Doprava je totiž všude kolem nás. Tvoří ji auta, různé další dopravní prostředky, s nimi související silnice a chodníky. Dopravovat se můžeme jak dopravními prostředky, tak i pěšky nebo na kole či koloběžce. Vy si o dopravě můžete povídat, s dopravou cvičit, a dokonce si malovat a hrát si. Protože v prostředí, kde doprava je, vzniká spoustu situací, které mohou být pro nás nebezpečné, učit se, jak se jim vyvarovat a jak tyto situace poznat. Můžeme si zahrát na cestování autobusem a vlakem, projít ven a budete venku poznávat, co všechno do dopravy patří.

 

Dětí se můžeme dotazovat na věci a na následující otázky:

Jaké znáte dopravní prostředky, které jezdí po silnici? (auto, tramvaj, autobus, trolejbus, nákladní vozidlo,kolo, motorka, skútr,...)

• Znáte nějaké prostředky létající ve vzduchu? (letadlo, vrtulník, vzducholoď, balón)

• Jak se nazývá dopravní prostředek, ve kterém často jezdíte, je podobný vlaku, jezdí po kolejích, ale ve městě? Když se rozjíždí, vždy zacinká. (tramvaj)

• Jak se nazývají lidé, chodící pěšky? (chodci)

• Jak se nazývá dopravní prostředek, na kterém když jedete, jednou nohou stále stojíte a druhou se sami odrážíte od chodníku? (koloběžka)

• Čím se musí řídit řidiči a chodci, aby nedošlo k dopravním nehodám? (dopravními pravidly)

 

BÁSNIČKY

Povídáme si o dopravních prostředcích. Děti doplňují, jaké dopravní prostředky znají a jaké využívají. Jaké používají nejraději, kam s nimi jezdí nebo kam by si přály cestovat. Naučíme se o některých z nich básničku.

Dle výběru učíme děti následující básničky. Můžeme je doplnit rytmikou, kdy vytleskáváme jednotlivé slabiky nebo libovolným pohybem.

Vláček

Jede vláček plný hraček ,

do kopců i do zatáček.

Pohádkový rychlovlak,

houká, syčí, jako drak.

 

Autobus

Nebudeme běhat klusem,

pojedeme autobusem.

Rozváží nás po silnici,

do města i na vesnici.

 

Loďka

Po proudu, do dáli,

loďky se vydaly.

Jenom ta nejmenší,

na břehu otálí.

Bojí se parníků,

žraloků, vodníků.

Raději zůstane

na našem rybníku.

 

Letadlo

Letadlo, letadlo,

pozor abys nespadlo.

Letíš vzhůru mezi mráčky,

že ty se tam honíš s ptáčky?

 

DOPRAVNÍ ZNAČKY

Dopravní značky, které pomáhají všem řidičům v bezpečné jízdě, mají své tvary a barvy. Jejich tvar a barva, popřípadě piktogram (obrázek), který je na nich znázorněn, má svůj význam – sdělují řidiči důležité upozornění, zakazují či přikazují. Značky mají své geometrické tvary. Mohou vypadat jako kruh, čtverec, trojúhelník nebo obdélník. Umíte poznat tvary těchto značek?

V průběhu procházky si všímáme všeho kolem nás. Zastavujeme se na bezpečných místech a ptáme se dětí, co vidí kolem sebe. Jaké barvy svítí na semaforu. Jaké domy jsou kolem nás. Během procházky si prohlížíme i ostatní věci kolem nás a učíme se poznávat cestu do školky.

 

SEMAFOR

Ukážeme dětem obrázek semaforu. Tážeme se, zdali děti poznají, o co se jedná. Jakou má barvu? A kde ho můžeme vidět? Je rozdíl mezi semaforem pro chodce a auta? Semafor pro chodce má jen dvě barvy a kromě barev se na něm zobrazuje i symbol panáčka. Červená barva signalizuje „stůj“, zelená barva pak signalizuje „volno“, neboli můžeš jít. Kromě barviček také semafor vydává zvuky. Zeptáme se dětí, zdali ví proč.

Pro slepce jsou tyto signály velmi důležité. Pokud semafor vydává zvuky pomalé, na semaforu svítí červený signál. Pokud se ťukání změní na rychlé, svítí zelená a lidé mohou přecházet.

 

HRA

Ťukáme na dřívka – rychle a pomalu. Když ťukáme rychle, děti se volně pohybují a jdou rychle (neběhají) – jako přes přechod chodíme rychle, neběháme. Když začneme ťukat pomalu, děti se zastaví. Děti dávají pozor na změnu rychlosti úderů

 

DOPRAVA PRO DĚTI V POŘADECH

https://decko.ceskatelevize.cz/michalova-doprava

https://decko.ceskatelevize.cz/detska-dopravni-policie

 

MALOVÁNÍ

Děti začnou rozvíjet svoji fantazii a představují si, jak by mohl vypadat dopravní prostředek, který by sami navrhly a jaké by měl vlastnosti. Poté si takový dopravní prostředek jdou namalovat. K aktivitě použijeme prašné křídy, pastelky, voskovky nebo vodové barvy.

ZÁVĚR

Ptáme se dětí, jaké druhy dopravních prostředků znají a jaké dopravní prostředky využívají. Ptáme se, co mají všechny dopravní prostředky společného. Jestli vědí, z jakého materiálu jsou vyrobeny, jaký mají tvar. Zeptáme se, jestli by si uměly představit, jak by vypadal dopravní prostředek, který by mohly navrhnout samy děti. Jaké by měl vlastnosti, po čem by jezdil, kdo by ho řídil, k čemu by sloužil, jak by vypadal. Pojďme si tyto dopravní prostředky namalovat.  Možná v budoucnu takový dopravní prostředek někdo vyrobí a budeme se jím moci svézt.

PRACOVNÍ LISTY

dopravní značky

semafor

tvary

přechod pro chodce

dopravní prostředky

 

 

Přílohy

doprava2.pdf

doprava2.pdf
Typ souboru: PDF dokument, Velikost: 188,53 kB

doprava.pdf

doprava.pdf
Typ souboru: PDF dokument, Velikost: 163,14 kB

doprava4.pdf

doprava4.pdf
Typ souboru: PDF dokument, Velikost: 404,43 kB

doprava3.pdf

doprava3.pdf
Typ souboru: PDF dokument, Velikost: 264,28 kB

doprava1.pdf

doprava1.pdf
Typ souboru: PDF dokument, Velikost: 240,43 kB
Datum vložení: 13. 3. 2021 14:12
Datum poslední aktualizace: 30. 3. 2021 21:37
Autor: Lucka Dostálová

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6
1
7 8
1
9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ovoce do škol

Ovoce do škol

Mléko do škol

Mléko do škol